reede, 7. november 2008

Triin: E-consultancy. Beginners-guide

Pöörasin tähelepanu kasutatavusele (Usability) ning veebianalüüsile (Web Analysis):

Kasutatavus (usability)
on lihtsalt kasutatava veebilehe disainimine. Veebileht peab olema atraktiivne ning lihtsalt kasutatav. Kui inimesed ei leia kergesti seda, mida nad otsivad, siis pöörduvad nad konkurentide poole.

Kasutatavuse võtmeelemendid on:
- Õpitavus – kui intuitiivne on lehekülje disain
- Tõhusus – kui kiiresti saab teha päringuid jmt
- Mäletamine – kas kasutajatele jääb lihtsalt meelde, kuidas liigelda veebilehel
- Vead – miks ja mis sorti vigu tehakse
- Rahulolu – kas kasutajad naudivad veebilehe kasutamist

Kõige olulisem on kuulata kasutajat. Jälgida ja mõõda kasutajate käitumist, et teha loogilisi, objektiivseid kokkuvõtteid oma kodulehekülje kohta.

Põhilised probleemid kasutatavusega:
- Navigeerimine – lihtne süsteem
- Otsingu/filtri võimalused – otsing peaks viima ainult asjakohase infoni.
- Laadimise kiirus – Jakob Nielsen väidab, et lehekülje laadimine peab olema kiirem kui üks sekund.
- Checkout´id – disainivead ja vilets kasutatavus on põhjuseks paljudel väljakukkumistel.
- Toodete leheküljed – kvaliteetsed fotod või videod toodetest on väga olulised
- Copywriting – Mida lihtsamalt kirjutatud informatsioon, seda selgem. Olulised on pealkirjad.
- Värvid – värvivalik on määrava tähtsusega, taustavärv peab olema hele, see soodustab lugemist.
- Kättesaadavus – kas su leht on ligipääsetav kõigile?

Hea kliendikogemus on e-turunduses edukaks olemises tähtsaim. Kui klient ei leia kergesti seda, mida ta otsib, siis pöördub ta mujale.

Miks on kasutatavus oluline?
- paranenud müügitulemused
- Brändi tuntus
- Paranenud kliendirahulolu – rohkem lojaalseid kliente
- Paranenud otsingujärjestus
- Vähenenud arenduskulud
- Vähenevad klienditoetuskulud

Öeldakse, et hea kasutatavus toob iga investeeritud 1£ asemel tagasi 6£.

Kasutatavust saab mõõta veebianalüüsiga (Web Analytics). Veebianalüüs on jälgimine, kuidas külastajad kasutavad sinu kodulehekülje erinevaid lehekülgi ning tunnuseid. Näiteks kui palju inimesi loeb online-ajalehe põhiartikleid või vaatab erinevaid tooteid jaemüüja kodulehel. Analüüs võrdub ärilise intelligentsusega.
Ainult kasutatavust ja veebianalüüsi koos kasutades on võimalik saada üldpilt sinu kodulehekülje kasutajate käitumisest ning kogemusest.
Niipea, kui sa teed oma leheküljel mingi muudatuse, tasub selle mõju uurida (enne ja pärast-tehnika): testi, jälgi, paranda, korda.

Mida saab mõõta?
Oluline on meeles pidada, et kõike ei ole vaja mõõta. Tähtis on välja mõelda, mida sul tegelikult vaja on. Mõned näited, mida saab mõõta:
- populaarsed leheküljed
- sisenemisleheküljed
- väljumisleheküljed
- kust kaudu jõuti sinu kodulehele
- märksõna analüüs
- külastuse pikkus
- maa/riik/linn
- browser
Seega saab vaadata sirvimiskombeid, seda mis otsingusüsteeme kasutades sinuni jõutakse ning millist otsinguterminit külastaja kasutas.

On olemas kaks moodust, kuidas külastajate käitumist jälgida: lehekülje märgistamine (Page Tagging) ja logifaili analüüs (Log File Analysis). Kombineeritud lähenemine on parim variant.

Miks on veebianalüüs hea?
- hea müügijuhtimine – nt millised pakkumised on huvitavad, millised mitte.
- rahulolevad külastajad
- paremate otsuste tegemine
- parem tootlikkus.

Kommentaare ei ole: